Blizzard Wiki
Advertisement
Plik:Księga.png

Niech to będzie okładka całego Warcrafta oraz porad i wskazówek do WoW.

Poradnik ten jest zestawem wskazówek dla każdego poszukiwacza przygód przemierzającego Azeroth, Rubieże czy Argusa, alternatywne światy jak inny Draenor czy nawet podróżującego przez czas, rzeczywistości i wizje. Poradnik ten jest nieoficjalny i powinien służyć jedynie w roli wskazówek dla tych, którzy postanowią przemierzać szlaki w World of Warcraft szukając nowych przygód.

Dla początkujących[]

Co to jest World of Warcraft?[]

Plik:Poszukiwacze przygód.jpg

Serdecznie witamy w naszym gronie.

Na początek warto zacząć od samego początku. Od prostego pytania które jest fundamentem dla naszej wisienki na torcie w postaci najczęściej omawianej gry. Pytanie brzmi: Co to jest Szablon:WoW? Łatwo na nie odpowiedzieć. Szablon:WoW to gra z gatunku MMORPG. Pełna nazwa tego skrótu to Massive Multiplayer Online Role-Playing Game, co można przetłumaczyć jako Masowa Wieloosobowa Sieciowa Gra Wyobraźni. W grze tej występują więc gracze pod postacią poszukiwaczy przygód oraz liczne NPC, czyli postacie stworzone na potrzeby gry, które są elementem jej środowiska, jak również mnóstwo rozmaitych stworzeń oraz masa questów, to jest zadań do wykonania. Szablon:WoW jako ogromny świat zawiera w jednej lokalizacji rozbudowane zadania i postacie NPC, ale również ciekawą historię do opowiedzenia, a ponieważ liczba krain sięga o wiele więcej niż starczy do osiągnięcia podstawowego 60. poziomu na pewno każdy znajdzie coś dla siebie.

Przede wszystkim gra cechuje się rozbudowanym klimatem, gdzie magia i technologia mieszają się ze sobą, a także występuje mnóstwo nawiązań do świata rzeczywistego. Każdy się odnajdzie w tym świecie bardzo szybko. Dzięki faktowi, że jest to MMORPG zadania można robić różnie - samemu, z innym graczem lub nawet jako drużyna czy cała gildia. Ponieważ są miliony graczy i tysiące serwerów dasz radę wejść do niemal każdego z nich. A jeśli twoi znajomi z rzeczywistego świata też grają w grę wejdź na serwer gdzie oni są i spróbuj dołączyć do ich gildii, jeśli tylko się im odpowiednio przedstawisz.

Warcraft a WoW - co za różnica?[]

Między Szablon:WC3-inline a Szablon:WoW panuje spora różnica. ​Szablon:WC3-inline​ to strategia czasu rzeczywistego połączona w niektórych momentach z elementami gry role-playing. W przypadku ​Szablon:WoW​ mamy tutaj do czynienia z MMORPG. Zatem nie prowadzimy tutaj całych armii, a jedną personę, natomiast obie gry łączą takie elementy jak rozwój postaci. Ponadto by grać w Szablon:WoW​​ musisz mieć stabilne połączenie z Internetem, inaczej niż w​ Szablon:WC3-inline,​ gdzie jedynie do grania z innymi osobami w strategię jest ono wymagane. W przypadku  OaH.png, Szablon:WC2-inline i ​Szablon:WC3-inline​ mamy też kampanię dla jednego gracza, natomiast w ​Szablon:WoW​ questy możemy przejść samodzielnie lub z napotkanymi graczami czy też znajomymi, a kampania toczy się w postaci questów, lochów, rajdów i tym podobnych wieloosobowych rozgrywek.

Należy jednak zauważyć iż fani tradycyjnego ​Szablon:WC3-inline​ wspaniale odnajdą się w świecie Szablon:WoW​​. Z racji faktu, że Szablon:WC3-inline​ zawierał w sobie elementy RPG to w MMO zostały one rozszerzone i stały się przez to łatwiejsze. W strategii kierowaliśmy bohaterem z lotu ptaka, zaś tutaj możemy kierować nim patrząc ze strony jego pleców lub nawet samych oczu. Tak więc mimo różnic jest też wiele zbieżności.

Abonament, czyli płacę za grę[]

Plik:Bag of Gold.jpg

Prawdziwa twarz producentów WoW. :D

Niestety w przeciwieństwie do 

OaH.png, Szablon:WC2-inline i ​Szablon:WC3-inline​; Szablon:WoW​​ nie jest taki jednorazowy jeśli chodzi o kupno. Prawda, wystarczy kupić grę by się nią cieszyć, jednak tylko do pewnego momentu. Do osiągnięcia poziomu 20 gra się całkowicie bez żadnych płatności. Chociaż są wady jak niemożliwość używania wierzchowców czy nawet niemożliwość bycia na bieżąco to jednak te pierwsze poziomy należy potraktować jako swego rodzaju samouczek dla graczy. Niestety przejście lochów czy rajdów jest wręcz niemożliwe.

Jak temu zaradzić zatem?

Rozwiązanie jest bardzo proste. Zapłacić abonament. Co to jest takiego? To opłata za granie powyżej poziomu dwudziestego. Płacimy prawdziwe pieniądze, w przypadku Polski zlokalizowano euro. Szablon:Blizz nie dysponuje złotówkami. Abonament jest w ofercie na miesiąc, dwa lub nawet pół roku. Ewentualną drogą są karty podarunkowe sprzedawane w kioskach, obok innych kart Szablon:Blizz, na przykład do Szablon:Hearthstone-inline. Ewentualnie należy poszukać karty pre paid na Allegro, gdzie za miesiąc należy zapłacić 60 PLN. Na chwilę obecną występują jedynie karty na miesiąc lub dwa. Co ciekawe występują też tokeny.

A czymże są tokeny?

Wprowadzone wraz z Szablon:WotLK stanowią formę czegoś, co można znaleźć w grze i wykorzystać jednorazowo. Jeden rodzaj trzeba sprzedać w Domu Aukcyjnym by w zamian za to mieć czas na grę, natomiast drugi można aktywować w grze i tym samym przedłużyć sobie czas korzystania z tego.

Abonament - danina czy myto?[]

Plik:Gold Coins.jpg

Wszystko to idzie na abonament. Tyle zaoszczędziłem.

Abonament nie jest ani jednym, ani drugim. To nie jest coś, co trzeba płacić co miesiąc czy dwa. Nie jest podatkiem za grę. Nie jest też czymś co trzeba płacić za wszelką cenę, bo inaczej przyjdzie do nas komornik. Nie jest też mytem, bo nie ma jak już wspomniano obowiązku jego płacenia.

Czym zatem jest, jak nie daniną i mytem?

To dobrowolna opłata. Jeśli zapłacisz możesz rozwijać swoją postać do poziomu jaki jest obecnie najwyższy. Zależy od tego jakie dodatki zakupiłeś. W vanilli maksymalny poziom to 60. Każdy kolejny dodatek zwiększa możliwości postaci. Kupując abonament tym samym możesz korzystać w pełni z MMORPG i przechodzić dungeony i rajdy. Możesz też bez obaw przechadzać się gdzie tylko chcesz, o ile nie należysz do frakcji przeciwnej oraz o ile nie jesteś zbyt słabo doświadczony.

A co jeśli nie zapłacisz?

Nic złego się nie stanie dla Ciebie. Jedyne co cię spotka to fakt, iż Twoja postać będzie przez Ciebie nieaktywna. Możesz zrobić nową i grać do poziomu 20 by sprawdzić się w nowej chmurze. Jeśli nie masz najzwyczajniej w świecie czasu - nic się nie martw. Możesz nie płacić, nikt Ci postaci nie usunie, a konta nie zamknie. Rób co chcesz w świecie rzeczywistym, a do Azeroth wróć wtedy, kiedy tego chcesz.

Pieniądze w WoW[]

W World of Warcraft również są pieniądze. Spokojnie, nie są to prawdziwe pieniądze, choć w którymś roku ich wartość przekroczyła wartość jednej sztuki boliwaru wenezuelskiego. Pomijając ten fakt mamy walutę uniwersalną, podzieloną na monety Szablon:M. Otrzymujemy je za rozmaite questy, handel i wiele innych. Wydajemy je zaś na naukę, kupowanie nowego oręża i pancerza, nowe wierzchowce oraz na przelot z jednego punktu do drugiego (patrz: Podróżowanie). Jeśli coś chcemy kupić warto wpierw oszczędzić trochę pieniędzy. Możemy ich nosić nieograniczoną ilość.Szablon:M otrzymujemy za mało wartościowe przedmioty jak śmiecie, skóry i nne tego typu drobiazgi. To monety początkowe i mają one znaczenie zazwyczaj na poziomach 1-20, gdzie bardzo często dostajemy je za wykonane zadania, sprzedane przedmioty czy nawet za handel.Szablon:M z kolei otrzymujemy często na poziomah 20-60, czyli w podstawce Szablon:WoW, ale nie brak ich czasami w dodatkach w postaci Szablon:TBC czy Szablon:WotLK, jednak im dalej od poziomu 60 tym jest ich coraz mniej, najczęściej za powtarzalne zadania w celu zaspokojenia swojego hobby. Ostatnie - Szablon:M - są nam dawane na najwyższych poziomach. Większość umiejętności jakie chcemy się nauczyć wymagają tych właśnie monet. O ileSzablon:M pozwalają nam rozpocząć ich naukę, aSzablon:M umożliwiają ich kontynuację o tyle Szablon:M pozwalają nam na mistrzostwo.

Szablon:WoW, co warto zaznaczyć, nauka jeździectwa jest bardzo kosztowna. Początkowo wymagana jest niewielka ilość Szablon:M, ale wraz z rozwojem będziemy potrzebowali coraz więcej. Nawet 250 Szablon:M kosztuje nauka latania, a aż 5000 - lepsze latanie. Mistrzostwo w jeździectwie kosztuje nawet 10 tysięcy Szablon:M, zatem łatwo jest sobie wyobrazić jak wiele trzeba zrobić questów by rozwinąć swoje zdolności. Warto dodać że wierzchowce są dosyć drogie, o ile lądowe są jeszcze po znośnej cenie o tyle latające mogą kosztować fortunę.

Poniżej zostaje przedstawiona równowartość jednej waluty na inne formy pieniędzy.

  • 1 Szablon:M to 100Szablon:M
  • 1 Szablon:M to 100Szablon:M, a zatem 10000Szablon:M

Dodatki a aktualizacje[]

Szablon:WoW są dodatki, jakie umożliwiają nam awansowanie na kolejne poziomy i odkrywanie kolejnych krain. Są to Szablon:TBC, Szablon:WotLK, Szablon:Cata, Szablon:MoP, Szablon:WoD, Szablon:Legion-inline i Szablon:Bfa-inline. Każdy wprowadza jakieś zmiany, nowości czy nawet usuwa stare rzeczy. W vanilli lub też Classic mamy wyłącznie Wschodnie Królestwa i Kalimdor, ale awansować można tylko do poziomu 60.

Szablon:TBC wprowadza nowe krainy w postaci Quel'Thalas należącego do Szablon:Horde Icon Small oraz Wyspy Lazurowej Mgły będące terenem Szablon:Alliance Icon Small. Równocześnie można awansować do poziomu 70. Wprowadzono też nowy kontynent, jednocześnie planetę - Rubieże - do których można trafić przez Mroczny Portal na Jałowych Ziemiach. Dodatkowo pojawiają się Szablon:Race jako grywalna rasa dla Szablon:Alliance Icon Small oraz Szablon:Race dla Szablon:Horde Icon Small. Pojawia się też pierwsze sanktuarium - Shattrath.

Kolejny z dodatków - Szablon:WotLK - pozwala na awans do poziomu 80, nową klasę w postaci Rycerza Śmierci oraz kontynent o nazwie Northrend. Ponadto pojawia się Dalaran, neutralne dla wszystkich miasto nad środkową częścią nowego kontynentu.

Następny dodatek - Szablon:Cata - umożliwia awans tylko do poziomu 85, ale za to drastycznie zmienia krainy i dodaje nowe klasy dla istniejących już ras. Pojawiają się też dwie nowe rasy - dla Szablon:Horde Icon Small są to Szablon:Race, zaś dla Szablon:Alliance Icon Small - Szablon:Race (pełny opis ras w dziale dla początkujących). Dodane też zostają nowe krainy na dwóch klasycznych kontynentach, a także unikalne strefy startowe, do których nie będzie można po wykonaniu jakiejś misji wrócić.

Szablon:MoP dodaje nowy kontynent - Pandarię - a także pierwszą rasę neutralną, znaną z wcześniejszych produkcji znaną jako Szablon:Race, mogący wybrać czy chcą należeć do Szablon:Alliance Icon Small czy też do Szablon:Horde Icon Small. Zmianie ulega też kilka kolejnych rzeczy, między innymi zniszczeniu ulega Theramore, można awansować do poziomu 90 a dodatkowo pojawia się klasa mnicha. W Szablon:WoD można już awansować do poziomu 100, a także pojawia się nowa mechanika - garnizony. Ponadto wprowadzony zostaje kolejny nowy kontynent w postaci alternatywnego Draenoru. Dostać się tam można przez Mroczny Portal po wykonaniu określonego zadania (po rozpoczęciu dodatku portal do Rubieży będzie w stolicach, a po zakończeniu przejście do alternatywnego Draenoru znajdzie się w tym samym miejscu co w przypadku Rubieży. Oba portale jednak wciąż pozostają).

Dodatek do Szablon:WoW o nazwie Szablon:Legion-inline wprowadza wiele nowych zmian - awans na poziom 110, nową klasę bohaterską w postaci Łowcy Demonów i nowe obszary - kontynent Zniszczone Wyspy oraz odblokowana znacznie później planeta Argus. Ponadto Dalaran wciąż istnieje, lecz teraz w roli sanktuarium nad wymienionymi wyspami. Wprowadzona zostaje też nowa mechanika w postaci inwazji demonów.

Jeden z ostatnich dodatków -Szablon:Bfa-inlinewprowadza nowe kontynenty w postaci Kul Tiras i Zandalaru. Umożliwia też awans na poziom 120 oraz rekrutację ras sprzymierzonych. Pojawia się też nowość - na skutek kolejnej już wojny między Szablon:Alliance Icon Small a Szablon:Horde Icon Small zniszczeniu ulega Darnassus oraz Podmiasto. Pojawia się też mechanika ekspedycji wyspiarskich.

Dodatki pozwalają więc przeżyć nowe przygody oraz dungeony i rajdy. Wprowadzają więc wiele frajdy. Oczywiście oprócz tego istnieją aktualizacje - naprawiają one drobne usterki, ulepszają grafikę oraz zawyżają lub obniżają wartość nagród, punktów życia, many, gniewu, energii i tak dalej, aby graczom było łatwiej lub, jeśli tego chcą, trudniej w walce z bossami, mobami i tym podobnymi przeciwnikami. Instalują się same przez Battle.net i nie musimy się martwić - zainstalują się same, a ponadto, całkowicie za darmo. Nigdy nie są wielkie, inaczej niż dodatki, które tak bardzo chcemy.

Początek wielkiej przygody[]

World of Warcraft to nie tylko mile spędzony czas w trakcie po pracy, przy kominku, w deszczowe dni, wakacje lub święta. To przede wszystkim wielka przygoda, opowiedziana w widowiskowy sposób. Gracze zostają głównymi bohaterami opowieści rozgrywanej na przestrzeni wszystkich wydarzeń i śledzą zarówno główny, jak i poboczny wątek. Każda kraina ma swoją historię i każda historia łączy się z innymi w jedną, spójną opowieść godną noblowskiego pisarza. Jak podawano wielokrotnie - każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Jesteś fanem lore'owego podejścia do gry - wykonuj questy i idź na servery RP. Marzysz o walce z innymi graczami? Battlegroundy i tryb PvP to idealne miejsce dla ciebie. Szukasz walki z otoczeniem, bo chcesz rozładować własne niechęci? PvE to świetne miejsce, gdzie powybijasz wszystkich wokół

Jednak podobnie jak Ci przed tobą co przeczytali nasze spisane na pergaminach ocalałych z Lordaeronu dzięki dalarańskiemu magicznemu atramentowi, zadajesz sobie to samo pytanie co oni, a mianowicie: która klasa i rasa są najlepsze?

Co to są klasy?[]

Klasy określają twoje umiejętności oraz rolę. Są trzy role w World of Warcraft: DPS, Healer i Tank. Pierwsza z nich - DPS - to skrót od Damage Per Second, co po polsku można nazwać Obrażenia Na Sekundę. Krótko mówiąc ten typ oznacza że twoja klasa lub jeden z rodzajów jaki wybierzesz w jej ramach polega na twojej roli w dungeonach i raidach na zadawaniu jak największej liczby obrażeń, zarówno na jeden cel jak i na cały obszar, rażąc w ten sposób wiele celów. Kolejna rola - Healer - to Uzdrowiciel i polega na leczeniu swoich kompanów. Tacy powinni się trzymać z tyłu w razie ewentualnych walk z bossami, co nie oznacza że nie potrafią pokazać pazurków. Ostatni typ - Tank - oznacza kolesia doskonale opancerzonego, mogącego wytrzymać serię ciosów. Nie jest tak dobry jak DPS w atakowaniu, ale potrafi służyć jako świetny obrońca rannych. Podział ten zostaje odblokowany dopiero po poziomie 10 danej postaci i wcale nie oznacza, że dana klasa będzie miała wszystkie z nich. Wybierz więc mądrze.

Oto klasy jakie mamy do wyboru:

  • Szablon:Class to klasa przeznaczona dla zwolenników DPS, Healera i Tanka. Polega na użyciu magii często związanej z przyrodą oraz przybieraniu formy jakiegoś zwierzęcia w razie konieczności walki. Dla początkujących graczy to świetny wybór, ponieważ mogą wybrać czy wolą być atakującym, obrońcą lub medykiem.
  • Szablon:Class polega na swoim futrzaku i walce na dystans lub wręcz. Jako jedyny może używać łuków, kusz i karabinów, dzięki czemu może służyć w roli wsparcia na daleki dystans. Każdy z nich jest DPS-em, niezależnie od tego co się wybierze, czy to strzelca, czy mistrza bestii, czy też może surwiwalowca.
  • Szablon:Class jest postacią, jaka pasuje do tych z DPS-ów, jacy chcą zapewnić wsparcie drużynie, szybko się wycofać oraz atakować na dystans. Potrafi też wyczarować prowiant, co pozwala między innymi odnowić zdrowie i energię znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnej strawy i napitku.
  • Szablon:Class jest połączeniem wojownika z magiem. Świetnie nadaje się na DPS-a i healera jednocześnie, choć może posłużyć dzięki swym umiejętnościom częściowo jako tank. Jego zaklęcia są dosyć proste, mogą one leczyć sojuszników z teamu i NPC-ów, a ranić wrogów.
  • Szablon:Class to klasa podobna do znanego z innych gier medyka. Dosłownie leczy on rannych, a także wskrzesza zabitych przy pomocy swojej świętej magii. Grając nim mamy do wyboru kapłana Światła (healer), dyscypliny (tworzy tanki z innych graczy) i Ciemności (DPS-a). Odradza się jednak używanie tej klasy do walki na pierwszej linii z racji statystyk zbliżonych do maga.
  • Szablon:Class jest typowym złodziejaszkiem. Jego specjalnością jest atakowanie niczego nie spodziewającego się wroga od tyłu, dzięki czemu zyskuje na ciosie krytycznym. Przewaga złodzieja: uniki, ukrywanie się, szybkość. Posługuje się bronią białą bądź dystansową, często smaruje je truciznami. Dodatkowo może otwierać skrzynie.
  • Szablon:Class to władca czterech żywiołów, zbliżony do maga, ale też do druida. Polega na mocy totemów, które dodają mu kilka bonusów. Posiada potężne czary, dzięki którym może doprowadzić do trzęsienia ziemi czy wywołania tornada. Zależnie od wyboru szaman może specjalizować się w zadawaniu obrażeń magicznych bądź w walce wręcz lub też leczyć towarzyszy.
  • Szablon:Class to potężna klasa, prawdopodobnie najpotężniejsza ze wszystkich zwyczajnych. Jest podobna do maga w kwestii walki na odległość, ale potrafi regenerować zdrowie wysysając je z wrogów. Ci od cierpienia specjalizują się w klątwach. Zniszczenie to zaklęcia zadające obrażenia obszarowe, zaś demonolog kieruje całymi armiami demonów.
  • Szablon:Class to dosyć podstawowa klasa. W zasadzie polega ona na tym, by zadać obrażenia pierwszym, a następnie atakować coraz szybciej i silniej przeciwnika bronią białą. Zamiast many posiada gniew, dzięki któremu może szybko używać umiejętności. By to jednak zrobić musi uzbierać gniew przy pomocy autoataków i obrażeń.
  • Szablon:Class to pierwsza klasa bohaterska, wprowadzona w Szablon:WotLK. Klasa ta skupia się na runach i jest bardzo podobna do paladyna, jednakże różnica polega na runach, dzięki którym można zadawać coraz potężniejsze obrażenia. Energia z nich płynąca przypomina manę i gniew jednocześnie. Żeby mieć Rycerza Śmierci musimy mieć jakąkolwiek postać na 55 poziomie.
  • Szablon:Class wprowadzony został w Szablon:MoP. Jest to swoisty karateka i choć może używać broni jest to tak naprawdę nikt inny jak sensei w sztukach walki. Jeśli lubisz być karateką ten szybki i zwinny wojownik rodem z azjatyckich filmów pasuje do ciebie. Brewmaster to tank, Mistweaver pełni rolę healera a Windwalker to typowy DPS. Tak jak wojownik czy paladyn walczy w pierwszej linii.
  • Szablon:Class został wprowadzony jako druga już klasa bohaterska, jaka została wprowadzona w Szablon:Legion-inline. Przypomina połączenie Rycerza Śmierci z mnichem oraz łotrzyka z czarnoksiężnikiem. Posiada zdolność zmiany formy ze śmiertelnej w demoniczną. Żeby odblokować łowcę demonów trzeba mieć jakąś postać na poziomie 110.

Jaką wybrać postać?[]

To już zależy od Ciebie. Możesz sam ustalić czy to jest mężczyzna czy też kobieta. Nie ma żadnych bonusów za tatuaże, wygląd czy płeć. Wszyscy są równi. Wybierz swoją rasę i przez to przynależność, klasę, płeć oraz wygląd i ruszaj w świat.

Która rasa jest najlepsza?[]

To samo co w przypadku powyższego pytania. Najlepsza to taka, która Ci się najbardziej podoba. Wybierz najbardziej wygodną dla Ciebie klasę, najlepszą według Ciebie rasę i ruszaj w świat na przygodę nie z tej Ziemi.

Pierwsze kroki w nowym świecie[]

Plik:Opactwo Northshire.jpg

Lokacja startowa ludzi - Dolina Northshire.

A zatem znalazłeś się w Azeroth, podróżniku. I zdecydowałeś się stać poszukiwałem przygód. Intrygujące. A zatem przejdźmy do rzeczy.

Na początek - znajdujesz się w strefie startowej. To miejsce, gdzie nabierzesz doświadczenie maksymalnie na poziom 5. Dzięki temu będziesz w stanie w przetrwać w świecie na zewnątrz. Ukończ ją w 100%, dzięki temu uda Ci się przetrwać w tej i pozostałych krainach. Dodatkowo za wykonanie zadań wchodzi XP, czyli doświadczenie. To dzięki niemu masz szansę stworzyć sobie na start w miarę silną postać. Na początek zacznijmy od pogrupowania ras i ich stref startowych.

  • Szablon:A icon Szablon:Race zaczynają w Dolinie Northshire.
  • Szablon:A icon Szablon:Race zaczynają w Dolinie Lodowej Grani.
  • Szablon:A icon Szablon:Race zaczynają w Dolinie Northshire.
  • Szablon:A icon Szablon:Race zaczynają w Dolinie Cienia.
  • Szablon:TBC Szablon:A icon Szablon:Race zaczynają w Dolinie Ammen.
  • Szablon:Cata Szablon:A icon Szablon:Race zaczynają w Gilneasie przed Kataklizmem.
  • Szablon:H icon Szablon:Race zaczynają w Dolinie Prób.
  • Szablon:H icon Szablon:Race zaczynają na Terenach Ćwiczebnych Mrocznej Włóczni.
  • Szablon:H icon Szablon:Race zaczynają w Płaskowyżu Czerwonej Chmury.
  • Szablon:H icon Szablon:Race zaczynają w Deathknell.
  • Szablon:TBC Szablon:H icon Szablon:Race zaczynają na Wyspie Słońcobieżcy.
  • Szablon:Cata Szablon:H icon Szablon:Race zaczynają na Kezanie, by potem przenieść się na Zagubione Wyspy.
  • Szablon:MoP Szablon:N icon Szablon:Race zaczynają na Wędrującej Wyspie.
  • Szablon:WotLK Szablon:N icon Szablon:ClassIcon Rycerze Śmierci ze wszystkich ras zaczynają w Szkarłatnej Enklawie.

Teraz, skoro jesteś w strefie startowej zauważyłeś sporo nowości. Po pierwsze postać z istniejącym nad nią olbrzymim żółtym wykrzyknikiem. O takim: Plik:Pointer quest on 32x32.png. To oznacza iż jest to Twój zleceniodawca. Gdy wykonasz zadanie zobaczysz Plik:Pointer questdone on 32x32.png. To oznacza, że czeka ciebie rozmowa, dzięki której zakończysz zadanie i będziesz mógł zdobyć nagrodę. W niektórych wypadkach dostaniesz tylko XP, w innych odbierzesz również pieniądze, w innych zaś nagrodę w postaci jakiejś broni, czaru, przepisu czy pancerza. Są też takie sytuacje, że będziesz mógł wybrać sobie nagrodę. Obok jest też inna postać. Znaczek Plik:Pointer bag on 32x32.png oznacza iż stoi przed tobą handlarz. Handlarze sprzedają wiele rzeczy, jakie przydadzą Ci się w nowym świecie - zbroje, miecze, tarcze, karabiny, kostury czy nawet żywność i składniki do craftingu. Są też tacy co mają ikonkę Plik:Pointer repair on 32x32.png. Tacy handlarze mogą naprawić twój ekwipunek, jaki został zużyty przez walki w ramach questów, lecz także z powodu walk z bossami czy innymi graczami.

Po ukończeniu lokacji startowej cały świat stoi wobec Ciebie otworem. Wykonaj najpierw zadanie w pierwszej lokacji, to jest tej gdzie zaczynałeś (oczywiście poza strefą startową). Kiedy tylko to zrobisz osiągniesz swobodnie poziom 10. Dalej wedle uznania - możesz wyruszyć do pozostałych krain z poziomem 1-20 albo 10+, dzięki czemu wyrobisz sobie większe doświadczenie.

Pamiętaj jednak o jednym - Szablon:Blizz wprowadził od Szablon:Cata limit na start do poziomu 20. Potem albo płacisz abonament, albo tworzysz sobie nową postać z nowej rasy oraz klasy, rozpoczynając wszystko od nowa.

Zarabianie i wydawanie[]

Zapewne zauważyłeś, że w Szablon:WoW jak w każdej innej grze trzeba zarabiać pieniądze. I jak już to wspomniano w tej księdze, dzielą się one na Szablon:MSzablon:MSzablon:M. Zatem jak je zdobywać i jak je wydawać? Jeśli chcesz zarobić trochę grosza spróbuj zapolować na kilka mobów, dzięki czemu za sprzedane trofea oraz zdobyte przedmioty - głównie broń, ubranie i tarcze - możemy zarobić całkiem niezłą sumkę. Ewentualnie, jeśli sprzęt jest epicki w swojej jakości lub posiadasz jakiś dobry, będący świetnym składnikiem do craftingu przedmiot, którego pożądają inni gracze to idź do Domu Aukcyjnego, gdzie możesz zarobić nawet całkiem sporo grosiwa.

Głównym źródłem dochodu są umiejętności. Opanuj dowolną, zacznij zbieractwo, a następnie produkcję i sprzedawaj swoje przedmioty, obojętnie czy na giełdzie czy też u sprzedawcy. Razem z rzeczami od upolowanych mobów możesz dzięki temu dosyć szybko osiągnąć do Szablon:M, a przy następnych poziomach wartość ta sięgnie nawet Szablon:M.

Gdzie najtaniej i najdrożej[]

Jeśli się pytasz gdzie jest najtaniej to spróbuj u zaufanych frakcji. Zazwyczaj handlarze mają takie same ceny, ale jeśli masz z jakimiś frakcjami reputację wyższą niż Szablon:Reputation​​​​​ to w miarę zbliżania się do rangi Szablon:Reputation​​​​​ będziesz miał znacznie większą zniżkę. Uważaj jednak - jeśli zrobisz sobie wrogów z jakiejś frakcji to podziała to w drugą stronę, a zamiast być Twoimi sprzymierzeńcami staną się nieufni wobec Ciebie, a jak przekroczysz granicę to już zaczną atakować. Dzięki byciu uwielbianym możesz nie tylko korzystać ze zniżki, lecz także kupować wierzchowce czy torby. Natomiast jeśli frakcja nie przepada za tobą bywa tak, że już nigdy nic od niej nie kupisz ani nic nie sprzedaż.

Główne źródła dochodów[]

Jeśli chcesz zarobić trochę grosza powinieneś poznać trzy sposoby. Pierwszy: zabijaj wszelkie moby by następnie zarobić na sprzedaży zdobywanych na nich łupach. Drugi: naucz się jednej profesji, która pozwoli na zbieranie oraz drugiej, za pomocą której z zebranymi przedmiotami oraz łupami zdobytymi na mobach będziesz mógł stworzyć rzeczy, które potem sprzedasz u kupca za wysoką cenę. Trzecia: wykonuj questy, dzięki którym dodatkowo zdobędziesz doświadczenie. Im wyższe poziomowo tym lepiej, ponieważ przynoszą więcej grosiwa za ich wykonanie.

Alternatywą dla questów i polowania na stwory jest też zdobywanie przedmiotów z pokonanych wrogów, unikatowych w skali świata, na przykład poprzez przechodzenie dungeonów, zabijanie tam bossów czy mniej ważnych przeciwników. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach nie martw się. Jest inna opcja - poszukaj w świecie gry wcześniej wspomnianych wrogich NPCów (postaci nie kierowanych przez graczy) i ruszaj odnaleźć przeciwników w postaci Elity (ma więcej wszystkiego jeśli jesteś z nim na tym samym poziomie) lub Rzadkiego (jest nieco lepszy, ale nie aż tak jak Elitarny). Moby te zostawiają cenne przedmioty, śmiecie czy surowce, które możesz później wykorzystać w celu uzbierania większej ilości pieniędzy.

Osady[]

Plik:Goldshiretown.jpg

Goldshire, jedna z najbardziej znanych osad.

W niektórych lokacjach znajdują się osady, będące miejscami, gdzie można odpocząć, wyjść bezpiecznie z gry oraz spotkać innych graczy. Niekiedy nawet można z nimi spróbować się w ramach treningu. Co jednak ważniejsze w osadach znaleźć można postacie, nierzadko mających kilka ważnych rzeczy do sprzedania czy nawet podszkolić cię w rozmaitych umiejętnościach.

Na całe szczęście w Szablon:WoW znajdziesz całe mnóstwo rozmaitych osad, jedne należą do Szablon:A icon, inne zaś do Szablon:H icon, a jeszcze inne są Szablon:N icon. Osady Szablon:A icon są wrogie wobec graczy Szablon:H icon i vice versa w przypadku osad Szablon:H icon wobec graczy Szablon:A icon. W przypadku osad Szablon:N icon mieszkańcy nie będą atakować żadnej ze stron, natomiast gracze już tak. Istnieje jednak kilka większych miejsc osadnictwa w postaci miast. Każde z miast jest stolicą jakiejś rasy. I tak:

  • W przypadku Szablon:A icon:
    1. Szablon:Race mają stolicę w mieście Ironforge, zlokalizowanym w Dun Morogh w samym centrum Khaz Modan - środkowej części Wschodnich Królestw.
    2. Szablon:Race jako siedzibę mają wrak statku Exodar na Wyspie Lazurowej Mgły w północnej części Kalimdoru.
    3. Szablon:Race rezydują w mieście o nazwie Wichrogród, w Kniei Elwynna w Azeroth, na południowym subkontynencie Wschodnich Królestw.
    4. Szablon:Race mieszkają w Ironforge, jednak wraz z Szablon:Cata ich stolicą staje się Gnomoregan.
    5. Szablon:Race zadomowiły się na szczycie olbrzymiego Drzewa Świata o nazwie Teldrassil, gdzie założyły miasto Darnassus.
    6. Szablon:Race, z powodu okupacji po wydarzeniach z początku rodzinnego Gilneasu, mają swoją siedzibę w stolicy Nocnych Elfów.
  • W przypadku Szablon:H icon:
    1. Szablon:Race zbudowali po wydarzeniach z Szablon:WC3-inline nowe miasto - Orgrimmar, które jest stolicą państwa o tej samej nazwie co kraina - Durotar, zlokalizowany w środkowej części Kalimdoru.
    2. Szablon:Race mają swoje władze w Orgrimmarze, lecz w Szablon:Cata zostają one przeniesione na Wyspę Mrocznej Włóczni, dzięki odzyskaniu Wysp Echa w ramach specjalnego eventu światowego o nazwie Upadek Zalazane'a.
    3. Szablon:Race zasiedlili zrujnowaną Stolicę Królestwa Lordaeronu, głównie kazamaty, grobowce oraz lochy znane jako Podmiasto. Stolica ta zlokalizowana jest na Polanach Tirisfal w Lordaeronie - północnej części Wschodnich Królestw.
    4. Szablon:Race stworzyli nowe miasto w postaci Thunder Bluff, na szczycie płaskowyży na terenie Mulgoru niemal precyzyjnie w centrum Kalimdoru.
    5. Szablon:Race są mieszkańcami miasta Silvermoon zlokalizowanego w regionie Śpiewająca Puszcza na najdalszej północy Wschodnich Królestw. Osada znajduje się na terenie Quel'Thalas, który jest częścią Lordaeronu.
    6. Szablon:Race, wskutek wydarzeń przedstawionych w Szablon:Cata straciły swoją pierwotną stolicę w postaci Portu na Kezanie. Na skutek perypetii na Zagubionych Wyspach utworzyli nową stolicę w postaci Przystani Wody Zęzowej i przejęli na wyłączność cały teren w postaci Aszary.

Istnieje jednak kilka z miejsc, które są Szablon:N icon i które nie pozwalają graczom na swobodną walkę w ramach systemu PvP czy nawet PvE. Zostały one wprowadzone w Szablon:TBC. Są to Sanktuaria, miejsca całkowitej neutralności. Do takich miejsc wliczają się:

  • Miasto Shattrath, zlokalizowane w Puszczy Terokkar na terenie Rubieży.
  • Dalaran lewitujący nad Lasem Kryształowej Pieśni w środkowym Northrendzie, dzięki Szablon:WotLK.
  • Dalaran po raz kolejny nad Azsuną, krainą zaliczaną do Zniszczonych Wysp, wprowadzonej w Szablon:Legion-inline.
  • Oribos to nowe miasto neutralne wprowadzone w Szablon:Sl-inline, a które zlokalizowane jest w Krainie Cieni.

Osady są bardzo ważne w mechanice rozgrywki. Są to bezpieczne przystanie w tym niebezpiecznym świecie, gdzie możesz odpocząć, bezpiecznie wyjść z gry bez obaw o to, że zabije Cię w międzyczasie jakiś mob; nauczyć się nowych umiejętności w ramach klasy czy profesji, zdobyć nowe przepisy dla craftingu i zamówić lot do jakiegoś miejsca. Niektóre z miast dysponują możliwością podróży do innych krain przy pomocy łodzi. W wielu osadach spotkasz też mistrzów latania, którzy udostępniają nam swoje wierzchowce latające w formie czegoś na kształt powietrznej taksówki. W stolicach ras i sanktuariach istnieją komnaty z portalami, dzięki którym przeniesiesz się błyskawicznie do innych lokacji bez konieczności brania łodzi czy wierzchowca u mistrza latania. Portale te mogą Cię przenieść również do dalekich zakątków świata Szablon:WoW, takich jak Schody Przeznaczenia na Rubieżach (dodano w Szablon:TBC) czy nawet do Jaskiń Czasu w południowym Kalimdorze (również dodano w Szablon:TBC).

Wykonywanie questów[]

Questy, zwane w tłumaczeniu zadaniami (patrz: specjalna strona) to główne źródło dochodów, rozwoju oraz pozyskiwania nowego, świetnego sprzętu. Jeśli są jakieś questy to bierz je bez zastanowienia i choć niektóre, wymagające 2 lub więcej graczy są trudne, zapewniam Cię przyjacielu że te są najbardziej opłacalne i najbardziej satysfakcjonujące. Jeśli masz problem z wypełnieniem questa to nabierz doświadczenia z innych, zawieś go poprzez komendę "Porzuć zadanie" i przyjmij je po raz kolejny, kiedy będziesz dostatecznie silny.

A jakie są zadania? W sensie jakiego są one rodzaju oraz co i jak? No to pora na krótką lekcję o kwintesencji Szablon:WoW.

Questy, oznaczane symbolem Szablon:QuestIcon to zadania, które należy wykonywać nie tylko dlatego, że otrzymujemy dzięki temu ważne nagrody, lecz przede wszystkim i prawdopodobnie głównie dlatego, iż zdobywamy dzięki temu doświadczenie, skrótowo określane mianem XP. Szablon:QuestIcon mogą dotyczyć niemal wszystkiego. Jednymi z najprotszych wbrew pozorom jest zabijanie przeciwników. Wystarczy że zabijesz kilku i po sprawie. W innym przypadku wyglądają zadania w postaci eliminacji jednego moba, który na przykład jest trudny do znalezienia. Są jeszcze misje zbierackie lub takie w których musisz z zabitych pozyskiwać potrzebne surowce. Jeszcze inne można wykonać tylko będąc przedstawicielem danej klasy bądź profesji.

Wyjaśnijmy jednak kilka kwestii. Jeżeli znaczek Szablon:QuestIcon jest żółty to jest to zadanie, które możesz wykonać tylko raz, ale jeśli Szablon:QuestIcon jest w kolorze niebieskim oznacza to że możesz powtarzać to zadanie nieskończoną ilość razy. Zważaj też na opis, który pozwala rozeznać się w fabule gry, a także zawiera kilka przydatnych wskazówek. Jeżeli widzisz po angielsku napis Suggested players oznacza to sugerowaną liczbę graczy do zakończenia jakiegoś questa. W rezultacie na przykład wartość podana w kwadratowym nawiasie oznacza liczbę graczy, których trzeba zdobyć, aby ukończyć zadanie. Pamiętaj również, że niektóre z zadań są niezbędne do ukończenia całej strefy.

Dodatkowa informacja: jeżeli Szablon:QuestIcon jest pokolorowany na szaro oznacza to, iż jest to zadanie gdzie poziom jest znacznie niższy od twojego i w którym co najwyżej dostaniesz kilka pieniędzy oraz nagród, jednocześnie nie otrzymując w zamian żadnego doświadczenia.

Dungeony i rajdy - jak to działa?[]

Plik:MoltenCore.JPG

Ognista Czeluść, jeden z najlepiej zapamiętanych przez fanów rajdów.

Zapewne zauważyłeś, że w Szablon:WoW istnieją dwa rodzaje lokacji, na których można zarobić znaczną ilość XP, Szablon:M czy nawet zdobyć legendarne przedmioty. Lokacje te przeznaczone są dla doświadczonych graczy, niemniej w wielu wypadkach różnią się od standardowych lokacji. Po pierwsze: wszystkie moby są rzadkością lub elitą, natomiast główni przeciwnicy to wysoko poziomowi bossowie, a im głębiej, tym gorzej, bo wrogowie silniejsi. Co więcej by przejść trzeba mieć albo poziom wyższy od maksymalnego lub też zebrać ekipę w postaci paru graczy. W przeciwnym wypadku nawet najprostszy mob Ciebie pokona, zmuszając do rozpoczynania lochu od punktu zapisu.

Obie rzeczy różnią się jednak w znaczący sposób od siebie. Dungeon jest ograniczony do pewnego poziomu i nie wymaga większej ilości graczy, natomiast rajd to olbrzymie, wielopoziomowe instancje, które są czymś w rodzaju wielu lochów naraz, gdzie przeciwnicy dostrajają się do twojego poziomu, przez co nie możesz ich pokonać wraz z rosnącą ilością XP u Ciebie.

Dungeony[]

Dungeony, po polsku tłumaczone jako podziemia są instancjami, które są małe bądź średnie, a bossowie mają określony poziom. Jeżeli chcesz je przejść, rób to w grupie poprzez zebranie drużyny, w innym wypadku nawet proste moby są zbyt potężne żeby można było ich w ogóle pokonać. Jeśli jednak chcesz przejść to samotnie to możesz poczekać trochę, aż zbierzesz odpowiedni poziom i wybić wszystkich przeciwników samodzielnie.

Jeśli jednak chcesz doświadczyć lochów samodzielnie to wpierw osiągnij jakiś poziom, po czym ruszaj do walki u boku sprzymierzeńców i pokonaj złych kolesi, którzy stoją Ci na drodze. Generalnie walki nie są jakieś trudne, przestrzeń nie jest wielka, a jednocześnie zajmują one 15-30 minut, góra jakieś 45.

A i same dungeony są bardzo ważne - dzięki nim możesz zdobyć epickie łupy, które najlepiej zachować, lecz jeśli są słabsze od Twojego aktualnego wyposażenia to ich cena jest wyjątkowo atrakcyjna i pozwoli Ci na zdobycie porządnej ilości pieniędzy. Szczególnie tych złotych!

Rajdy[]

Rajdy (ang. Raids), inaczej niż dungeony, to wielopoziomowe, złożone instancje, które pełne są rozmaitych bossów i elitarnych przeciwników. W dodatku bossowie mają czaszki, co oznacza że nieważne czy będziesz na maksymalnym poziomie - nie dasz im rady samemu. Rajdy najlepiej robi się w grupie większej niż 5 osób, najlepiej w formie wyzwań gildii.

Rajdy nie są tak liczne jak w przypadku podziemi. Instancje te pozwalają na zdobycie epickich i legendarnych łupów, lecz jeśli zobaczysz bossa z czachą natychmiast się wycofaj, zbierz team i dopiero wtedy ruszaj do walki o najbardziej wartościowe ze wszystkich łupy. W przeciwnym wypadku przeciwnik załatwi Ciebie jednym ciosem i doprowadzi do twojego zgonu, co wymusi na tobie powrót do miejsca rozpoczęcia i przejście przez całe te puste korytarze po raz kolejny.

Podróżowanie[]

Wszechświat Warcrafta to miejsce wielkie i nie sposób powiedzieć, jak wiele jeszcze jest miejsc do odkrycia. W Szablon:WoW doszło do zmniejszenia skali na potrzeby graczy, lecz z racji coraz to nowych krain i trybów ciężko powiedzieć, żeby były jakieś granice. Cóż, jeśli zastanawiacie się, jak można podróżować to najprostsza droga wiedzie pieszo. Jest też jednak inny sposób. Co prawda w Szablon:Sl-inline będzie dostosowanie poziomowe gracza do okolicy, lecz istnieje również pewien rodzaj działania, który nie wymaga specjalnych umiejętności. Możesz na przykład latać, albo skorzystać z łodzi/Zeppelina by dostać się na inny kontynent lub położonej na drugim krańcu kontynentu miejsca.

W niniejszych podrozdziałach opisujemy sposoby podróżowania po świecie Szablon:WoW na wszelkie możliwe sposoby - płatne, bezpłatne i jeszcze inne, które mogą wam się spodobać, być przydatne i tak dalej.

Hearthstone, albo Kamienia Powrotu opisanie[]

W momencie rozpoczęcia nowej przygody zauważyłeś zapewne taki szarawy kamień z niebieskim wizerunkiem spirali wygrawerowanym na wierzchu. Jest to jedyna rzecz, jakiej nie możesz (!) usunąć ze swojego ekwipunku, a nazywa się Hearthstone. Nie, nie jest to w żaden sposób powiązane z Szablon:Hearthstone-inline, choć zapewniam Cię, że my też byśmy chcieli. Na sam początek pora zaznajomić Ciebie z podstawami.

W świecie gry istnieją karczmy, w których możesz bezpiecznie zostawić swoją postać, bez obawy o to że będzie atakowana przez innych graczy bądź potraktowana w jeszcze inny zły sposób. W każdej z nich możesz pogadać z karczmarzem, który za darmo zmieni lokalizację gdzie przy pomocy tego pomocnego kamyczka zwanego po polsku Kamieniem Powrotu, możesz wrócić do karczmy z dalekich stron świata Szablon:WoW. Wystarczy że porozmawiasz z nim, po czym wciśniesz tekst Make this inn my home, czyli Uczyń tą karczmę moim domem. Tak jest, w Szablon:WoW to właśnie karczmy są domami naszych bohaterów.

Zauważ jednak, że Hearthstone ma długi czas regeneracji, bo aż 30 minut czasu realnego. Dobrze się więc zastanów, zanim zdecydujesz się użyć tego artefaktu, gdyż czasem lepiej jest wrócić do mniejszej osady zamiast używać teleportera do powrotu do większej.

Zeppeliny i łodzie - podróżowanie na inne kontynenty[]

Plik:Tirisfal-zeppelintower.jpg

Wieże sterowcowe Hordy umożliwiają podróz międzykontynentalną.

Zapewne zastanawia was kwestia podróży z jednego kontynentu na drugi. Cóż, przejście rzeki wpław to jedno. Ale ocean!?

Cóż, jest pewien sposób.

Pewnie zauważyłeś że niektóre z miast dysponują portami lub wieżami sterowcowymi. I to jest właśnie Twój bilet na podróż w daną stronę. Jeśli chcesz gdzieś polecieć wystarczy że zobaczysz miasto z ruszającymi się łodziami/zeppelinami. Wystarczy że porozmawiasz z przedstawicielem jednostki czekającym na pomoście, a ten od razu powie Ci, dokąd zaprowadzi Ciebie dany pojazd. To relatywnie bezpieczny z racji elitarnych strażników środek transportu, przede wszystkim jednak - bezpłatny. Jest to bardzo korzystne, zwłaszcza dla początkujących graczy.

UWAGA!!! Załoga wrogo nastawiona do gracza od razu zaatakuje.

Portale[]

Plik:Dark Portal Active.jpg

Mroczny Portal to najbardziej znany w całej grze portal, dzięki któremu przeniesiesz się z Jałowych Ziem prosto do Półwyspu Piekielnego Ognia.

Jedną z najbardziej pożytecznych rzeczy są portale, dzięki którym możesz się błyskawicznie przenosić z jednego miejsca do drugiego bez konieczności czekania wielu minut na podwózkę czy też potrzebę płacenia za przelot. Portale w większości są darmowe, lecz występują tylko w kilku miejscach, takich jak stolica danej rasy czy sanktuaria. Niektóre z nich jednak, jak najważniejszy o nazwie Mroczny Portal jest portalem prowadzącym z Azeroth do Rubieży, dzięki czemu możesz bezpiecznie podróżować z jednego świata do drugiego. Ponadto obie strony ów portalu to sanktuaria - nie ma prawa zaatakować Ciebie żaden wrogi gracz.

Jednak tworzenie portali niekoniecznie jest dostępne dla wszystkich. Niektóre klasy, takie jak magowie, druidzi, łowcy czy szamani posiadają możliwość ich tworzenia. Jest jednak sposób tworzenia swojego własnego: gracze którzy wybiorą profesję inżyniera mogą opanować zdolność Goblińskiej lub Gnomiej Inżynierii. Gobliny umożliwiają na tworzenie portali do Everlook oraz Strefy 52, natomiast gnomy umożliwiają teleportację do Gadżetonu bądź Stacji Toshleya.

Jeśli chodzi o użytkowanie portali: przy części możesz po prostu przejść przez nie, lecz w większości musisz nakierować kursor na nie, a następnie wcisnąć, stojąc tuż przy nich, by ich użyć.

UWAGA!!! Gracze Przymierza nie mogą używać portali prowadzących do miast Hordy.

Wierzchowce i zwierzątka[]

Plik:EpicWolf.png

Wilk, na którym możesz jeździć jako członek Hordy.

Jeśli niepokoisz się tym, że w Szablon:WoW będziesz musiał wszystko robić na piechotę to uspokoimy cię - to nieprawda. Dawniej w Szablon:WoW trzeba było 40 poziomu, lecz od Szablon:Cata wystarczy 20, by dosiąść wierzchowca. Za pewną opłatą, przynajmniej do 60 poziomu, możesz wykupić przelot na wierzchowcu latającym. Dla Szablon:A icon dostępne są Gryfy i Hipogryfy, podczas gdy Smocze Jastrzębie, Nietoperze i Wywerny są przypisane do Szablon:H icon. Trasy lotów mają jedną zasadę: nie możesz kontrolować stwora, na którym jedziesz, więc możesz siedzieć wygodnie i podziwiać widoki.

Od Szablon:Cata sytuacja z wierzchowcami wygląda następująco - od 20 poziomu podstawowa jazda wierzchowcem może przebiegać tylko w formie lądowej, jednak jest to lepsze niż nic, ponieważ mount przyspiesza nasze tempo przemieszczania się aż o 60%. Teoretycznie to niewiele, lecz uwierzcie nam - niektóre lokacje są tak duże, że bez tego nie da rady. Od poziomu 40 kolejna nauka sprawi, że będziesz swym rumakiem, motorem czy strusiem jeździł nawet aż 100% szybciej względem pieszego przemieszczania się.

Dużo? To posłuchajcie tego - od 60 poziomu możesz latać!!!. Tak, latać! Mogąc latać zyskujesz prędkość o 150% większą niż w przypadku chodzenia o własnych nogach. Co więcej możesz pokonywać góry i tak na przykład dostać się do Jałowych Ziem przez Przełęcz Wichrowej Zguby albo Północne Cierniodławy. Od 70 poziomu masz już szybsze latanie i poruszasz się z prędkością większą od pieszej wędrówki aż o 280%, a ostatni - mistrzowski poziom - daje Ci możliwość osiągania szybkości aż o 310% większej niż gdybyś się przemieszczał pieszo.

Lecz to ma swoją cenę niestety.

Jeśli chodzi o możliwość jazdy konno to musisz zapłacić Szablon:M na normalnym poziomie (lvl 20), lecz jeśli masz poziom reputacji Exalted (w przekładzie: Uwielbiany) to masz już tylko Szablon:M. I dlatego warto być Exalted. Level 40 to musisz już zapłacić Szablon:M, za możliwość latania Szablon:M, za szybsze Szablon:M, a za mistrzowskie kolejne Szablon:M. W sumie to wszystko kosztuje Szablon:M, lecz na Exalted to tylko Szablon:M. Zważ jednak, że niektóre z mountów są możliwe do użycia tylko przez Przymierze bądź Hordę i tylko niektóre są możliwe do wykorzystania po obu stronach.

UWAGA!!! Krainy takie jak Wyspa Lazurowej Mgły, Wyspa Krwawej Mgły, Widmowe Ziemie i Śpiewająca Puszcza mają zablokowaną możliwość latania.

Podróże na własną rękę[]

Jeśli zamiast podróżować do kolejnego zadania chcesz ot tak sobie podróżować to proszę bardzo - droga wolna. Zauważ jednak, że lepiej jeśli będziesz podróżował po lokacjach nisko czy odpowiednio dobranych poziomowo, a te które są za wysokie to sobie póki co odpuść - zrób parę zadań i będziesz mógł tam wrócić kiedy tylko chcesz z odpowiednim poziomem postaci. Niezależnie od tego kim jesteś i jaki sposób podróży wybrałeś: ruszaj tam, gdzie Cię nogi poniosą.

Sterowanie[]

Co prawda sterowanie można zmieniać, lecz tutaj mamy wypisane domyślne skróty.

Ogólne[]

  • W - idź do przodu
  • S - idź do tyłu
  • A - obróć się w lewo
  • D - obróć się w prawo
  • Q - idź na bok w lewo
  • E - idź na bok w prawo
  • SPACJA - skok/lot w górę
  • Przycisk myszy nr 5 (wstecz)|/ (na klawiaturze numerycznej) - idź (ciągłe)
  • Pokrętło myszy - przybliżanie/oddalanie
  • Przytrzymaj Prawy Przycisk Myszy - zwróc postać w stronę przeciwną do ekranu
  • Esc - menu gry (gra jest aktywna)

Walka[]

  • Z - dobądź broni
  • Lewy Przycisk Myszy (LPM) (na wrogiej istocie) - auto-atak
  • Prawy Przycisk Myszy (PPM) (na neutralnej i wrogiej istocie) - auto-atak
  • Tab - najbliższy NPC/mob
  • F - cel zaznaczony przez twojego kompana
  • T - atak na najbliższy cel
  • V - włącz/wyłącz paski zdrowia przeciwników
  • SHIFT+T - auto-atak zwierząt

Zdolności[]

  • 1-= - użycie zdolności
  • CTRL+F1-F12 - użyie zdolności specjalnej/wydawanie rozkazów zwierzakom

Postać[]

  • C - informacje o postaci
  • P - księga zaklęć
  • X - spoczynek/lot w dół
  • U - reputacje
  • K - profesje
  • I|SHIFT+B - ekwipunek
  • F12|B - główna torba/plecak
  • F11 - druga torba
  • F10 - trzecia torba
  • F9 - czwarta torba
  • F8 - piąta torba
  • Y - osiągnięcia
  • N - specjalizacje i talenty (od poziomu 10)
  • SHIFT+I - księga przywoływanych zwierząt
  • SHIFT+P - panel zwierząt

Świat[]

  • Przycisk myszy nr 1 (na przyjaznej i neutralnej rozmowie) - rozmowa
  • M - mapa
  • L - zadania
  • O - panel socjalny
  • SHIFT+V - włącz/wyłącz paski zdrowia nad sojusznikami

Pojęcia w czacie[]

Poniższy słowniczek ma na celu wyjaśnienie paru używanych skrótów w Czacie.

  • AFK - Away From Keyboard (pl. Z dala od klawiatury), oznacza gracza, który teraz nic nie robi, bo nie ma go przy komputerze.
  • Creep - potworek
  • Critter - bezbronne zwierze
  • FH - Full Health (pełne zdrowie)
  • FM - Full Mana (pełna mana)
  • Lvl - skrót od level, oznacza poziom
  • Noob (N00b) - noob (gracz nie grzeszący inteligencją)
  • NPC - Non-Player Character, postać sterowana przez komputer
  • PvP - Player versus Player, system gdzie gracze mogą się nawzajem atakować
  • OMG - O my God, O mój Boże
  • Tab/Tabby - ''Tabard''

Inne informacje[]

Ogólne[]

  • Szablon:Race posiadają bonus, dzięki któremu wszystkie frakcje Szablon:A icon zaczynają z reputacją Szablon:Reputation​​​​. Dzięki temu możesz szybciej zyskać poziom Szablon:Reputation​​​​.
  • Szablon:Race mają unikalną zdolność w postaci Touch of the Grave, która nie tylko pozwala im zadawać dodatkowo obrażenia od Cienia, ale też umożliwia całkowicie niczym nieograniczone przemieszczanie się pod wodą. Dzięki temu nie musisz inwestować w gadżety pozwalające na oddychanie pod wodą.

Poruszanie się[]

  • Szablon:DeathKnight automatycznie zna wszystkie trasy lotów w Kalimdorze i Wschodnich Królestwach, poza Topornymi Wzgórzami na Ziemiach Duchów gdzie by do nich dotrzeć muszą najpierw skończyć początkowy wątek fabularny.

Walka[]

  • Potrzebujesz pomocy w walce z mobem? Szablon:Warlock, Szablon:Hunter czy Szablon:DeathKnight posiadają możliwość wezwania sług do pomocy w postaci zwierząt, demonów, czy nieumarłych.

Tipy dla grania[]

  • Jeżeli znudziło Ci się granie postacią z powodu zmaksymalizowania jej poziomu NIE USUWAJ JEJ!. Zamiast tego stwórz nową postać z nowym imieniem i ruszaj w świat - od zera albo w zamian za zdobycie awansu na wysoki poziom.

en:Travel guide